Szent Mihály Görögkatolikus Óvoda, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Iskolánk
két
pedagógusa,
Simonné
Dublinszki
Ibolya,
Bokor
Patrícia,
és
iskolalelkészünk
Szikora
József
atya
augusztusban
a
Családi
Életre
Nevelés
képzésen
vettek
részt.
Az
elsajátított módszereket felhasználják a mindennapi tanítás során.
A
programhoz
kapcsolódóan
október
17-én
a
program
két
mentora
Andainé
Buzsor
Anikó
és
Szentannai Judit rendhagyó osztályfőnöki órákat tartottak a két 5. osztályban.
Délután
az
intézmény
pedagógusai
CSÉN
tréningen
vettek
részt,
ahol
betekintést
nyertünk
az
alkalmazott módszerekbe.
CSÉN - avagy Családi Életre Nevelés a görögkatolikus iskolákban
Görögkatolikus
intézményeink
folyamatos
fejlődésen
mennek
keresztül.
Ez
nem
csak
abban
nyilvánul
meg,
hogy
új
nyílászárókat
építenek
be,
vagy
éppen
az
udvart
szépítik
meg,
hanem
újabb és újabb módszertani eszközöket alkalmaznak pedagógusaink az oktatás során.
Debrecenben
és
a
régióban
egyedülállóan
a
Hajdúdorogi
Főegyházmegye
intézményeiben
indul
el
a
Boldogabb
családokért”®
Családi
Életre
Nevelés
program–
vagyis
a
CSÉN
meghonosítása.
Mi is az a CSÉN program?
Hortobágyiné
dr.
Nagy
Ágnes,
a
„Boldogabb
családokért”®
Családi
Életre
Nevelés
program
alapítója,
szakmai
felelőse,
orvosként
arra
tette
fel
az
életét,
hogy
a
családot
szolgálja.
Nemcsak
a
saját
családját
„itt
és
most”,
hanem
a
magyar
társadalom
jövő
családjainak
ügyét
is „itt és most”. idézet a teljes programról szóló tanulmányból, mely itt érhető el .
A
program
1990-ben
indult,
az
ország
számos,
főként
egyházi
fenntartású
intézményeiben
működik- több, mint 30 éves tapasztalat van mögötte.
A
program
célja,
hogy
a
társadalom
figyelmét
a
családra
fordítsa.
A
programba
bekapcsolódva
azon
munkálkodunk,
hogy
a
fiataloknak
célja
legyen
a
boldog
családi
élet,
melynek
alapja
a
férj
és
a
feleség
életszövetsége,
elkötelezett
szeretetkapcsolata.
A
program
biztatást
és
segítséget
kíván
nyújtani
a
serdülőknek,
fiataloknak,
annak
megerősítésére,
hogy
kiemelkedően
fontos
szerepük
van
saját
jövőjük
alakításában,
és
van
esélyük
–
kellő
felkészüléssel – az egészségben teljes, boldog családi életre.
Egy mondatban összefoglalva a választ:
„Érett személyiségek nevelése, akik alkalmassá válhatnak érett kapcsolatokra”
Hogyan valósul ez meg a gyakorlatban?
Családi
életre
nevelő
CSÉN
foglalkozások
színtere
a
Program
elnevezése
szerint
család-
óra®.
A
Főegyházmegyében
legtöbbször
az
általános-
és
középiskola
tanrend
szerint
megvalósuló,
témába
illő
tan-
illetve
osztályfőnöki
órája,
hittan
órája.
Igyekszünk,
a
kerettanterv
nyújtotta
lehetőség
szerint,
önálló
CSÉN
órák
bevezetésére.
A
tanulók
az
iskolai
rendbe
illesztve
vesznek
részt
a
foglalkozásokon,
természetesen
külön
térítési
díj
nélkül.
Intézményeink
pedagógusai
komoly
felkészítő
továbbképzést
végeztek
ahhoz,
hogy
bekapcsolódhassanak a CSÉN órák tartásába.
A
„Boldogabb
családokért”®
Családi
Életre
Nevelés
program
szakemberei
a
program
meghonosításához
további
4
féléven
keresztül
mentori
támogatást
nyújtanak
az
iskoláknak
és
a
pedagógusoknak.
A
Főegyházmegyében
Szentannai
Judit
és
Andai
Anikó
mentor
CSÉN
tanácsadók
látják
el
ezt
a
feladatot.
Mindketten
a
CSÉN-ben
nagy
tapasztalattal
bíró
szakemberek.
A
4.
félév
végén
várhatóan
a
pedagógusok
megkapják
a
Program
szakmai
felelősétől a felhatalmazást a védjegyezett család-óra® név használatára.
Iskolai keretek között az órákon interaktív formában dolgoznak
A
kétirányú
párbeszéden
alapuló
foglalkozásokat
az
osztály
tanítója
végzett
CSÉN
foglalkozásvezetőként tartja.
A
program
minőség
biztosítása
érdekében
kiemelten
javasolt
a
páros
óravezetés.
Ennek
megvalósítására törekszünk az intézményünkben.
A
foglalkozás
nem
a
hagyományos
kötött
tantermi
ülésrend
szerint
zajlik.
A
foglalkozásvezetők
a
diákokat
partnernek
tekintik,
a
tanulók
nyitottabb
légkörben
legtöbbször
körbe
vagy
csoportba
rendezetten
vesznek
részt
az
órákon.
Mozognak,
játszanak,
hiszen
a
program
a
gyakorlatra
épít,
nem
a
formális
pedagógia
eszköztárával
dolgozik.
Fókuszban
az
egymás
meghallgatása,
az
érzelmi
intelligencia,
a
személyes-
és
szociális
kompetenciák
és
készségek fejlesztése áll
A
közösen
végzett
gyakorlatok,
játékok,
drámapedagógiai
elemek
segítik
a
gyerekek
bevonódását,
az
egyes
témák
élményszerű
feldolgozását.
Az
órán
„nincsenek
jó
és
rossz
válaszok”.
A
közös
munka,
beszélgetés
során
a
különböző
véleményeket,
gondolatokat
meghallgatva születnek meg a válaszok a „miértekre” és a „hogyanokra”.
Milyen témákat jár körbe a CSÉN órákon a gyerek a tanárral együtt?
A
Program
tematikája
összhangban
áll
a
Nemzeti
Alaptanterv
(NAT)
CSÉN
kerettantervi
anyagával
(lsd.
Oktatási
Hivatal
honlapján
oktatas.hu),
mely
moduláris
rendszerben
került
kialakításra.
A
témákat
hét
nagy
modul
fogja
össze,
amelyek
elemei
fontos
személyiség-
és
közösségformáló erővel bírnak:
−
Család
/
kötődések
támogatása,
a
gyerekeink
felnőtté
érése,
családalapítása,
élethivatásuk
(férj – feleség; apa- anya szerep) felvállalása,
−
Kapcsolatok,
kommunikáció
/erőszakmentes
kommunikáció
és
konfliktuskezelési
módok,
érvelés-ellenérvelés gyakorlása, ami szorosan kapcsolódik a magyar nyelvhez
− Jellem, értékrend /keresztény alapokon nyugvó értékek, érzelmi intelligencia fejlesztése
− Önismeret /személyiségtípusok megismerése, személyiségjegyek, önreflexiós képesség
−
Szerelem,
szexualitás
/nemiség,
párválasztás,
együtt
járás,
randizás,
felelősségteljes
párkapcsolat, családtervezés
−
Veszélyek,
devianciák,
/káros
szenvedélyek,
függőségek
(telefon,
drog,
alkohol,
pornó,)
és
azok megelőzése, nemet mondani tudás készségének kialakítása
−
Változások,
veszteségek
/
életkor
előrehaladtával
megjelenő
normatív
krízisek,
életfeladatok,
megküzdési
stratégiák,
testvér
születése,
pályaválasztás,
költözés,
veszteség
feldolgozása, gyászmunka
A
témák
spirálisan
építkezve
ismétlődnek
a
résztvevők
érettségéhez
és
korosztályi
sajátságaihoz igazodóan 1-12. évfolyamig.
A program tapasztalatai az elmúlt több, mint 30 év gyakorlata alapján:
Azok
az
osztályok,
akik
hosszú
éveken
át
a
család-órák
aktív
részesei
voltak,
a
pedagógusok
részéről
végzett
komoly
készségfejlesztő
munka
eredményeképp,
legtöbbször
könnyebben
kezelhetők,
közösségként
jobban
működnek,
konfliktusaikat
hamarabb
megoldják,
csendesebben,
heves
veszekedések
nélkül),
mint
nem
„csénező”
osztályokban.
Megfigyelhető,
hogy
a
közismereti
órákon
is
jobban
teljesítenek.
Fogalmazásaik,
beszédük
választékos.
Összességében
érettebb
személyiséggel
léphetnek
ki
a
nagybetűs
ÉLET-be,
akik
alkalmasak
lehetnek érett kapcsolatokra.
további információk elérhetők:
a program meghonosítása iskolánkban prezentáció itt elérhető a ppt
a program alapítójának és jogszerű képviselőjének honlapja: www.holnaphonlap.hu
www.eletunkacsalad.hu